„Mistrz – Uczeń” – projekt ministerialny

W miesiącu maju mistrz Piotr Kulka wraz ze swoim uczniem Filipem Laskowskim rozpoczęli realizację programu stypendialnego Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi „Mistrz – Uczeń”.
Kluczowym założeniem niniejszego projektu jest utrwalenie dorobku kulturowego mieszkańców dawnych wsi miasta Poznania, obecnych jego dzielnic, którego tworzą tradycyjne zwyczaje, obrzędy, pieśni, muzyka, tańce i stroje. Dorobku, który pomimo swego ilościowego i jakościowego bogactwa dotychczas nie został mocno spopularyzowany zarówno w Wielkopolsce, jak poza nią. Stąd chęć ocalenia od zapomnienia i przedstawienia go w formie przystępnej, łatwej do odtworzenia, ukazującej bogactwo jego form i treści.
Majowe spotkania projektowe rozpoczęły się od zapoznania Ucznia z historią subregionalną, przyjazdem osadników niemieckich do Poznania, kulturą tradycyjną w Poznaniu. Wraz z Mistrzem, Filip Laskowski odwiedził Muzeum Bambrów Poznańskich, Cmentarz Górczyński, kapliczki świętych, dzielnicę Jeżyce i wiele innych miejsc w Poznaniu związanych z kulturą niemieckich osadników.
Kolejnym etapem majowych spotkań było poznanie systematyki tańców poznańskich z podziałem na rodzime i naniesione.
Do grupy tańców rodzimych zaliczamy:
– wiwaty,
– chodzone,
– marsze,
– tańce o rytmach mazurkowych: okrągłe, równe, kujawiaki, mazury itd.,
– tańce obrzędowe, m.in: taniec na wysoki len, na urodzaj czy ojciec wielki,
– polki.
Niemałą grupę wśród tańców występujących na terenach dawnych wsi stanowią „przybysze”.
Zaliczamy do nich:
– walcerki,
– lendry,
– szocze,
– tyrolinki,
– krakowiaki,
– inne formy taneczne, do których zaliczamy zabawy taneczne, w których w pierwszej części tańczący wykonują ruchy lub gesty taneczne związane z tekstem przyśpiewki, a druga część jest formą taneczną: walcerka, szocza czy polki.
W miesiącu maju Uczeń zapoznał się również z najbardziej charakterystycznymi tańcami poznańskimi jakiem są wiwaty. Wraz z tancerzami, na których praktykował swoje umiejętności, poznawał kroki i figury charakterystyczne dla tych tańców opartych na chodzie, chodobiegu i biegu.
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z realizacji pierwszego etapu projektu, a także krótkiego filmiku podsumowującego pierwszy miesiąc pracy Mistrza i Ucznia: