29 / 05 / 25

„Mistrz – Uczeń” – projekt ministerialny

Mistrz i Uczeń w trakcie spaceru na Starym Rynku w Poznaniu

W miesiącu maju mistrz Piotr Kulka wraz ze swoim uczniem Filipem Laskowskim rozpoczęli realizację programu stypendialnego Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi „Mistrz – Uczeń”.

Kluczowym założeniem niniejszego projektu jest utrwalenie dorobku kulturowego mieszkańców dawnych wsi miasta Poznania, obecnych jego dzielnic, którego tworzą tradycyjne zwyczaje, obrzędy, pieśni, muzyka, tańce i stroje. Dorobku, który pomimo swego ilościowego i jakościowego bogactwa dotychczas nie został mocno spopularyzowany zarówno w Wielkopolsce, jak poza nią. Stąd chęć ocalenia od zapomnienia i przedstawienia go w formie przystępnej, łatwej do odtworzenia, ukazującej bogactwo jego form i treści.

Majowe spotkania projektowe rozpoczęły się od zapoznania Ucznia z historią subregionalną, przyjazdem osadników niemieckich do Poznania, kulturą tradycyjną w Poznaniu. Wraz z Mistrzem, Filip Laskowski odwiedził Muzeum Bambrów Poznańskich, Cmentarz Górczyński, kapliczki świętych, dzielnicę Jeżyce i wiele innych miejsc w Poznaniu związanych z kulturą niemieckich osadników.

Kolejnym etapem majowych spotkań było poznanie systematyki tańców poznańskich z podziałem na rodzime i naniesione.

Do grupy tańców rodzimych zaliczamy:

– wiwaty,

– chodzone,

– marsze,

– tańce o rytmach mazurkowych: okrągłe, równe, kujawiaki, mazury itd.,

– tańce obrzędowe, m.in: taniec na wysoki len, na urodzaj czy ojciec wielki,

– polki.

Niemałą grupę wśród tańców występujących na terenach dawnych wsi stanowią „przybysze”.

Zaliczamy do nich:

– walcerki,

– lendry,

– szocze,

– tyrolinki,

– krakowiaki,

– inne formy taneczne, do których zaliczamy zabawy taneczne, w których w pierwszej części tańczący wykonują ruchy lub gesty taneczne związane z tekstem przyśpiewki, a druga część jest formą taneczną: walcerka, szocza czy polki.

W miesiącu maju Uczeń zapoznał się również z najbardziej charakterystycznymi tańcami poznańskimi jakiem są wiwaty. Wraz z tancerzami, na których praktykował swoje umiejętności, poznawał kroki i figury charakterystyczne dla tych tańców opartych na chodzie, chodobiegu i biegu.

 

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z realizacji pierwszego etapu projektu, a także krótkiego filmiku podsumowującego pierwszy miesiąc pracy Mistrza i Ucznia:

Zrealizowano w ramach programu stypendialnego Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi „Mistrz – Uczeń” ze środków Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się ze znajomymi: