28 / 06 / 25

Czerwcowe spotkania "Mistrza i Ucznia"

mistrz i uczeń z figurką podkoziołka

Minął kolejny miesiąc programu stypendialnego Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi „Mistrz-Uczeń 2025”. Czerwcowy etap projektu „Ocalić od zapomnienia – kultura taneczna dawnych wsi miasta Poznania” zakończył się kolejnymi spotkaniami mistrza Piotra Kulki oraz ucznia Filipa Laskowskiego.

Czerwcowe spotkania poświęcone były kontynuacji nauki tańców rodzimych: chodzonych i marszów. Uczeń zapoznał się z ich podziałem na obrzędowe i zwyczajowe. W trakcie ćwiczeń na sali tanecznej Mistrz przekazał Uczniowi charakterystyczne kroki i figury tych tańców, wykorzystywanych w odniesieniu dla kobiet i mężczyzn.

Chodzone jako tańce należące do grupy rodzimych były bardzo lubiane i rozpowszechnione w Poznaniu oraz na terenach dawnych otaczających go wsi. Ich obraz taneczny jest prosty, godny, unikający naśladowania gestów i figur przypominających poloneza narodowego. W ludowej kulturze tanecznej przybierały również inne nazwy: wolny, powolny, polski, a nawet polonejz. Realizowane były w wolnych tempach, w metrum 3/4. Wykonywane były bardzo często z przyśpiewką, w obrzędowości weselnej „do przodka”, przybierały różne obrazy taneczne i sposoby wykonania uzależnione od funkcji, z jaką były związane. Tańce te nie miały skrystalizowanego schematu choreograficznego, a ich obraz i przebieg uzależniony był od inwencji, nastroju tańczących, a także charakteru melodii i śpiewanego tekstu.

Marsze to okolicznościowe formy muzyczno-taneczne wykonywane w metrum 2/4 lub 4/4. Pełniły szczególną rolę w zwyczajach i obrzędach, przede wszystkim podczas wejścia czy wyjścia uczestników spotkań z izby, w drodze pary młodej do i z kościoła, orszaku dożynkowego, pochodów maszkar itp. Wykonywane były w żywym tempie, szybszym niż chodzone. Występowały przede wszystkim w wersji instrumentalnej (bez tekstu), jednakże zdarzały się przypadki marszów ze śpiewem, m.in. w zabawach lub w formach obrzędowych. Występowały również jako samodzielne pieśni, określane mianem podróżnych.

Oprócz nauki chodzonych oraz marszów, Uczeń zapoznał się z atrybutami charakterystycznymi dla mężczyzn i kobiet. Należą do nich m. in.:

– butelka,

– gaik,

– figurka podkoziołka,

– korale,

– wałek,

– wiwatka,

– wózek.

Celem projektu jest utrwalenie dorobku kulturowego mieszkańców dawnych wsi miasta Poznania, obecnych jego dzielnic, którego tworzą tradycyjne zwyczaje, obrzędy, pieśni, muzyka, tańce i stroje.

 

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z realizacji drugiego etapu projektu, a także krótkiego filmiku podsumowującego drugi miesiąc pracy Mistrza i Ucznia:

Zrealizowano w ramach programu stypendialnego Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi „Mistrz – Uczeń” ze środków Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

www.nikidw.edu.pl

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się ze znajomymi: